måndag 30 januari 2012

En så innerligt god Gud

Under andra halvåret 2011 har jag varit involverad i ett bokprojekt som gjort att jag inte hunnit läsa så¨mycket annat. Men nu är i alla fall projektet i hamn. Det handlade om en festschrift till Lars-Åke Nilsson, bibelskolelärare och präst. Tillsammans med Markus Hector har jag varit redaktör för boken.

Boken följer samma trinitariska mönster som ofta återkommer till L-Å Nilssons undervisning. I anslutning till var och en av trons tre artiklar finns fyra kapitel av olika skribenter. Dessutom inleds boken med ett par kapitel mer direkt kopplade till L-Å Nilsson.

I boken finns bidrag av komminister Fredrik Carlsson, advokat Peter Henrysson, missionär och bibelskolelärare John-Erik Ekström, kyrkoherde Göran Landgren med flera. Spännande läsning!

Förutom redaktörskapet har jag fått bidra med ett par kapitel. Dels har jag skrivit om Dietrich Bonhoeffers utläggning av skapelseberättelsen. Och dels har jag tillsammans med Lars Artman skrivit om Hugo Odebergs förståelse av korset. Hur bra de båda bidragen blev får andra yttra sig om (eller låta bli). Men det var fantastiskt stimulerande att få ägna några kvällar/nätter i höstas åt studiet av Bonhoeffer och Odeberg.

Arbetet med festskriften blev nog mer omfattande än jag i min naivitet tänkt på förhand. Men så ska de nog vara för att man ska våga ge sig in i en del typer av projekt.

Boken finns att köpa på BV-förlag.

/ErikJA

Hector, Markus (red) & Andersson, Erik J (red) En så innerligt god Gud. Festskrift till Lars-Åke Nilsson, BV-förlag 2012, 193 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar