måndag 3 februari 2014

Livets pris


Ibland får man göra det lätt för sig. Här kommer baksidestexten från en (delvis självbiografisk) roman jag nyligen läste:

”Det är bara fotbollen och Biggles som kan få Fredrik att glömma allt elände och driva undan de två värsta hoten i hans liv: Jesus, som vilken dag som helst ska rycka upp has föräldrar tillhimlen, och kriget som pågår runt om, helt nära deras småländska idyll.

Men en dag sänker sig ett moln över Fredrik och föräldrarna Evert och Elin, så svart och hotfullt att varken fotboll eller Biggles hjälper. När mamma Elin blir svårt sjuk förändras tillvaron, och Fredrik och hela hans familj sätts på prov. Men varför hjälper det inte att be till Gud?”

I min barndom var också fotboll och Biggles viktigt för mig, kanske var det därför jag började läsa boken. Men ganska snart kom jag att tycka om huvudpersonerna, Fredrik och hans föräldrar, och den varma skildringen av deras liv, med affären de driver och pingstförsamlingen de tillhör som de två polerna omkring vilket deras liv kretsar. När mamma Elin blir sjuk förskjuts berättelsen så att föräldrarnas berättelse blir större och Fredriks lite mindre.

Berättelsens avslutande Emmausvariation ger boken ett slutackord som klingar än, när jag ser boken på mitt nattygsbord.

/ErikJA

Lundgren, Ivar Livets pris, Libris, Örebro 2004, 236 sidor.

1 kommentar: