måndag 10 februari 2014

VILKEN BIBEL?



Journalisten Jonas Dagson har undersökt alla (?) svenska bibelöversättningar och redovisar i sin bok Vilken bibel? En presentation, analys och jämförelse av tjugoen svenska översättningar.

I bokens inledning gör Dagson uppdelningen mellan idiomatiska, litterala och parafrasiska översättningar och sedan granskar han tolv idiomatiska, sex litterala och tre parafrasiska. Slutligen resonerar han på ett förtjänstfullt i kapitlet ”Vilken bibelöversättning ska jag välja?”

För ett par år sedan arbetade jag tillsammans med övriga medlemmar i ELMs läroråd med en liknande undersökning. Två saker slår mig när jag läser Dagsons bok, en sak som stör mig, en som gläder mig.

Tanken som stör mig är hur mycket snabbare vårt arbete gått om Dagsons bok funnits för två år sedan. Genomgången av översättning efter översättning undersöker just de saker vi också tittade på, som översättningsprinciper och utgångspunkter, som språknivå och grundtextval, etc. Den som läser Dagsons bok lär sig mycket!

Det som gläder mig är att jag tycker att Dagsons och våra (lärorådets) beskrivningar och bedömningar ofta sammanfaller. Sedan är självklart att man i en bok på 180 sidor kan gå djupare än vi gjorde, och fler översättningar behandlas. 

Den som är intresserad av bibelöversättningsfrågor ska köpa Dagsons bok, och i församlingsbibliotek, på bibelskolor och liknande kommer den vara en viktig referensbok.

/ErikJA

Dagson, Jonas Vilken bibel? En presentation, analys och jämförelse av tjugoen svenska översättningar, XP media, Handen 2013, 180 sidor. Du kan köpa boken här.

Rapporten ”Frågan om bibelöversättning” (18 sidor) och rekommendationen ”Frimodig bibelöversättning” (2 sidor) från ELM-BVs läroråd. Du laddar ner dem som pdf genom att klicka på respektive länk.

1 kommentar:

  1. Erik
    Roligt att du skriver om boken. Jag ska ladda ner och läsa er rapport. Den låter spännande. Det kanske kan vara på sin plats att berätta att det till boken finns en hemsida – www.vilkenbibel.se – där jag försöker följa det som händer och uppdatera bokens innehåll vartefter. Allt gott.
    Jonas Dagson

    SvaraRadera