onsdag 26 augusti 2015

Magnus Malm om sekulariseringen

Under sommaren har det kommit två böcker på svenska som från olika perspektiv studerar det sekulariserade Sverige. De senaste dagarna har jag läst dem och ska ge några korta noteringar i detta och nästa blogginlägg.

Först läste jag Magnus Malms senaste; Som om Gud inte finns. En bok om sekularisering. Malm har gett oss flera goda böcker de senaste årtiondena, och når som författare och lärare/retreatledare många medarbetar i kyrkor och församlingar. Samtidsanalysen brukar vara väldigt klarsynt i hans böcker.

I Som om Gud inte finns undersöker han den utveckling som skett i vårt land de sista århundradena och som medfört att Sverige idag är mindre kristet (om nu ett land kan vara kristet) än förut. Malm skriver: "Sekularisering är inte primärt vissa idéer eller livsmönster som kyrkan övertar från den omgivande kulturen. Det är framför allt en gigantiskt perspektivförlust. Tillvaron krymper." (s 114)

Sekulariseringen är en förlust. För vem? För kyrkan förstås, men ännu mer för dem som på grund av sekulariseringen lämnar kyrkan eller aldrig via den kommer i kontakt med den levande Guden.

Men vems är felet? Även om Malm inte ställer frågan rakt ut så är den bärande tanken i boken att sekulariseringen är kyrkans eget fel. Kyrkan har själv bidragit på avgörande sätt för att sekularisera sig själv och samhället.Flera gånger visar Malm på hur detta skett i frikyrkligheten och i svenskkyrkligheten.

Jag har läst Malms bok ganska snabbt och behöver återvända. Men jag tror att han i sin grundtes visar på en viktig poäng - kyrkan har varit agent för sekularisering. Men min kvardröjande känsla är att Malm i ganska liten grad rustat mig för att göra något åt det. Alltså att jag fått diagnos, men inte hjälp till behandling och åtgärder.

Sedan finns det i boken en rad spännande tankar som i sig själva är värda att fundera över. Eller vad sägs om formuleringar som:

"Överandlighetens problem är inte för mycket Gud utan för lite människa." (s 80)

"Vi kan ta exemplet gnosticismen som den tidiga kristna kyrkan uppfattade som ett allvarligare hot mot evangeliet än kejsarens förföljelser." (s 134) Tänker vi så idag; att irrlära är allvarligare än förföljelser?

"Avgörande här är skillnaden mellan sant och uttömmande. Uppenbarelsen är sann när den talar om Gud men den ger inte en uttömmande sanning om Gud." (s 141)

Malm är spännande! Sedan har han ett par utgångspunkter som jag tycker sänker framställningen. Hans tydliga politiska vänsterorientering och hans endimensionellt negativa syn på Luther.

/ErikJA
Magnus Malm Som om Gud inte finns. En bok om sekularisering. Artos 2015, 255 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar