.
.
s
Professor C A Hessler har i flera böcker skrivit om kyrka och samhälle. I Stat och religion i upplysningstidens Sverige från
1956 undersöker han religionsfrihetens status i Sverige under perioden
1700-1850. Fokus ligger på hur landets lagar reglerar invånarnas
religiösa tillhörighet och praktik, samt på hur några representanter för
det nya upplysningstänkandet försökte påverka kyrkan och samhället.
Neologin (den nya teologin) med sitt fokus på människan och etiken
utmanade ortodoxin.
Juridiskt gavs successivt frihet för bekännare av annan tro (katoliker,
reformerta, greker och turkar, enligt författarens språk) som flyttat
till Sverige, eller föds av föräldrar av denna tro. Men för infödda
svenskar gällde den evangelisk-lutherska bekännelsen, så som den
presenterades av kyrkan och gillades av konungen. Ortodoxins företrädare
såg faror som vandrade upp från den europeiska
kontinenten. Inte bara neologin, utan likaledes pietism och herrnhutism
var hot dom skulle avvärja.
Hessler visar hur neologin så småningom fick framgång genom bland annat Jacob Lindblom (biskop först i Linköpings stift och sedan ärkebiskop). En bärande tanke hos neologins företrädare var att inte tvinga något samvete i religiösa frågor, utan att den goda och sanna läran skulle övertyga varje undersåte att bekänna sig till den evangelisk-lutherska tron. När slutligen neologins tankar fick genomslag också i lagstiftningen, genom § 16 i 1809 års regeringsformel, visade det sig snart i praktiken att friheten för samvetet gällde de nya upplysningstankarna, medan pietismen (och norrlandsläseriet) fortsatt motarbetades av kyrka och stat.
En kuriositet är att biskop Lindblom under sina år vid Uppsala univeristet innehade samma skytteanska professur som senare C A Hassler innehade.
Läsvärt? Ganska träigt, men ändå intressant.
/ErikJA
Hassler, C A Stat och religion i upplysningstidens Sverige, Almqvist och Wiksells boktryckeri (i distribution), Uppsala och Stockholm 1956, 243 sidor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar