söndag 7 oktober 2018

Bok- & Biblioteksmässan

Förra veckan gick den stora Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg av stapeln. Det är en fantastisk tillställning för den som gillar det tryckta ordet. Och även om rubrikerna i media de senaste åren mest handlat om politiska aspekter på evenemanget, om vad som ska tillåtas och inte, om vem som ska få höras och synas, etc, så tycker jag nog ändå att mässan allra mest är en mötesplats för bokälskare, förlag, författarsupporters och kunskapstörstande. Att strosa runt i de stora mässhallarna, att lyssna på spännande (mer eller mindre) föredrag, samtal och seminarier och att suga på en syrlig karamell från Svenska Akademins monter - de är härligt!

Sedan flera år var BV-Förlag en av många hundra utställare på mässan, och det var huvudsakligen av den anledningen jag var i Göteborg. I år fokuserade förlaget lite extra på Bibeln och vi hade tre nya böcker med anledning av detta. En av dem är min bibelstudiebok om Ester i Gamla testamentet fram. Tillsammans med bibliotekarie Kiki Pettersson från Lilla Edet förde vi ett montersamtal om den spännande skildringen i Bibelns enda bok som inte nämner Gud.

BV-Förlags monter gästades också av GAudete förlag som bjudit in Dag Sandahl för signering av dennes senaste bok En annan kyrka. Sandahl överraskades också i Göteborg med en festskrift med anledning av hans sjuttioårsdag. Ett femtontal kvinnor bidrar i boken med olika kapitel som  knyter an till Sandahls gärning som präst, teolog och - inte minst - kyrkogranskande bloggare. Jag får återkomma med lite mer om festskriften, men kan redan nu varmt rekommendera Dags systrar skriver Dag-bok. Sällan eller aldrig har jag läst en såpass spänstig festskrift.

Och en tredje bok som dök upp i BV-Förlags monter i slutet av mässan då förlaget passade på att hos de andra kristna förlagen inhandla böcker att sälja framöver vill jag också lyfta fram: Amanda Mattssons Bränd mark, utgiven på Bornelings. Amanda lärde jag först känna när hon som studerande på Strandhems Bibel- och Lärjungaskola besökte Peru. Sedan fick jag möjlighet att besöka henne när hon av ELM var utsänd som volontär till Kenya. Sina erfarenheter från Kenya och möten med många människor där har hon bearbetat och låtit ligga till grund för en fantastisk roman. Köp och läs!

Jag hoppas kunna återkomma med mer utförliga inlägg om såväl festskriften till Sandahl som Mattssons roman. Kanske också till min egen Esterbok ... Och så ska jag skriva om vilka andra mer eller mindre märkliga böcker som jag köpte med mig hem från bokmässan.

Fråga efter böckerna på ditt bibliotek, eller beställ böckerna på BV-Förlags hemsida:



/ErikJA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar