fredag 4 december 2009

Lag och evangelium som tal om Gud

Igår kom på posten en bok jag sett framemot att läsa sedan jag först hörde om dess existens. Tomas Nygrens (rektor på J-lund och systematisk teolog) doktorsavhandling Lag och evangelium som tal om Gud. Den kostade mej 49 kronor på cdon.com (men fråga mej inte hur den hamnat där).

Jag har bara hunnit läsa de första 50 sidorna. Inledningen där författaren beskriver sitt projekt, målet och metoden. Alltid intressant. Men substansen finns förstås i fortsättningen där Nygren undersöker Gustaf Wingrens, Wolfgang Pannenbergs och David P Scaers syn på lag och evangelium i förhållande till några huvudpunkter i den systematiska teologin.

Min förhoppning är att boken ska hjälpa mej med två saker:

- Hur fungerar talet om lag och evangelium i slutet av den moderna epoken? Ger det vägledning in i den postmoderna där vi nu befinner oss?

- Lagens tredje bruk, finns det eller inte?

En tredje förhoppning är också att jag ska hinna läsa boken före årets slut och svara intelligent på några frågor i anslutning till boken för att på så sätt kunna skicka in min hemtenta på kursen ”Nutida lutherska teologi”. Jag försöker ju vara lite fritidsstudent detta läsår.

Peace to you!

/Erik

Tomas Nygren Lag och evangelium som tal om Gud – en analys av synen på lag och evangelium hos några nutida lutherska teologer: Pannenberg, Wingren och Scaer, Artos & Norma, Skellefteå 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar