lördag 26 december 2009

År 2009

Under 2009 föddes denna blogg. Det kommer knappast finnas med i SVT:s årskrönika... Men i alla fall och nu är det dags att summera min läsning under 2009.

Först av allt det som förblev oavslutat: Höstens stora läsprojekt - att läsa Romarbrevet med kommentar under andra halvan av 2009. Jag läste, noggrant och omsorgsfullt, Rom 1-5. Men sedan tog det stopp. Misstänker att mitt upplägg var mer ambitiöst än jag själv mäktade med. Men jag kan ju fortsätta min Romarbrevsläsning under 2010.

Sedan det som blev av: Jag har läst min Bibel även under 2009. Det är jag glad för, och om några dagar har jag läst hela Guds Ord i år. Det finns bibelböcker som fortfarande är tunga och svåra - Hesekiel och Daniel är knepiga. Men sedan finns det ju så många favoriter: Psaltaren, Markusevangeliet, Johannesdito, Tessalonikerbreven och Samuelsböckerna. Och...

Till sist några böcker som gjort stort intryck på mej under året:

Dietrich Bonhoeffer Ethics. Den finns i många upplagor på engelska och tyska. Oerhört inspirerande och provocerande. Den ska jag definitivt läsa igen! Teologisk etik i begreppets mest spännande betydelse och dessutom författat under brinnande krig av en luthersk (!) präst och teolog involverad i den tyska motståndsrörelsen.

Kan man satsa på nya församlingar i Sverige? Javisst, svarar man från EFS i boken Nya skott från gamla rötter. Mycket inspirerande för mej som vill bli missionär i Sverige en dag.

Också min upptäckt av Leif Andersen. Dansk luthersk präst och teolog. Hans lilla skrift om barndopet vill jag få översatt till spanska. Och hans homiletik i två band - Teksten og tiden - borde vara obligatorisk läsning för den som vill förkunna i en skandinavisk samtid. Tänk att det finns så stora möjligheter för att förkunna in i en postmodern kontext. Mer om Andersen här och här.

Och så önskar jag ett Gott Nytt Läsår (i ordets litterära bemärkelse)!

/Erik




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar