tisdag 25 januari 2011

Nybyggare

För ett par veckor sedan ledde jag ett seminarium om att starta nya missionsföreningar. Även om jag bara hade väldigt preliminära saker att komma med, tyckte jag att det resulterade i ett ganska gott samtal och jag tror att flera av oss som deltog gick därifrån med en del nya tankar.

För egen del har jag fortsatt fundera. Och just nu läser jag en bok som gavs ut av Libris för ett femtontal årsedan: Nybyggare. Teologi och strategi för nya församlingar. Den är skriven av två missionärer, Martin Robinson och Stuart Christine, med en särskild längtan efter att se nya kristna gemenskaper i Europa.

Boken kombinerar teologi med strategi. Det finns risker med det, vilket också författarna är medvetna om, men det finns också en väldig styrka i att hålla de nytestamentliga texterna och exemplen i ena handen och försöka utforma sin strategi för att gå vidare med den andra handen.

Igår läste jag kapitlet "Förberedelser - fadderorganisationens roll". Det handlade om hur en kristen gemenskap kan stötta dem som vill starta en ny gemenskap. Hur ska stödet se ut när det gäller bön, offer, prioriteringar? hur involveras så många som möjligt? Och vilka krav ska man ställa på att den nya gemenskapen till det yttre liknar den gamla?

Idag har jag läst om ledarskapets roll. Utan goda ledare har ett församlingsplanteringsprojekt mycket små utsikter att bli framgångsrikt.

Det är spännande tankar. Undrar om det finns fler goda böcker på svenska om församlingsplantering och nybygge?

/Erik

Robinson, Martin & Christine, Stuart Nybyggare. Teologi och strategi för nya församlingar, Libris, Örebro 1994, 249 sidor. (Svensk översättning av Planting Tomorrow's Churches Today. A Comprehensive Handbook, 1992.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar