måndag 2 november 2009

Mycket arbete

En väldigt intensiv arbetsvecka har gjort att jag inte haft så mycket tid att läsa. Och den lilla tid jag haft har jag läst, inte bloggat. Igår skummade jag några avsnitt i Luke Timothy Johnsons Lukaskommentar. Författarens namn är härligt nytestamentligt: Lukas - Timoteus - Johannes - Sonen.

Det är en bra kommentar med visst fokus på en litterär analys - vilket inte är så tråkigt som det låter - utan ger kommentaren sammanhang. Jag läste den rakt igenom tillsammans med Lukasevangeliet tidigare i år. Johnson lyfter också fram Jesus som profet på ett sätt som blev nytt för mej - och fördjupade min förståelse av evangeliet och Evangeliet.

/Erik

Luker Tomothy Johnson The Gospel of Luke, Sacra Pagin, vol 3, Liturgical Press, Collegeville, Minnesota, 1991.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar