måndag 23 november 2009

Olycksfågeln

Så kom vi då till Cusco på vår semester. Här finns så mycket fantastiskt att se. Och så finns det en massa turister. Det är helt OK, till med skönt tycker jag. En fördel med många turister är att man kan finna bokaffärer med skyltar som "Book exchange". Spännande...

I en av affärerna fann jag förra årets nobelpristagare i svensk översättning. Verkar knappt vara läst. (Book exchange innebär att turister och andra kan lämna in en bok och få en annan i utbyte mot en ringa summa. På så sätt behöver man inte resa med ett helt bibliotek.) Idag fann jag en typiskt svensk 70-talsbok: "Generalernas Peru". Den ska jag läsa senare, men jag har redan läst en hälsning på insidan av pärmen. Från Göran i Uppsala 1977 till en svensk väninna i Peru - kanske journalist.

Jag fann för ett par dagar sedan också en sevnsk deckare - eller kriminalroman som det så fint kallas. Camilla Läckberg - säkert jättekänd i Sverige, men en ny bekantskap för mej. Olycksfågeln (Forum 2006) hette boken vars händelser utspelar sej i Bohuslän. Lite skön hemlandskänsla för en västkustbo (ja nästan i alla fall) i exil.

Genren är inte min absoluta favorit, men som alternativ till en film eller att surfa en stund tycker jag den fungerar riktigt bra. Och Läckberg är kanske inte en ny Mankell, men håller samma klass som Karin Wahlberg eller Åke Edwardsson.

/Erik

1 kommentar:

  1. Kul att du läser Läckberg... som du säger, hon är känd i Sverige. Tror många i familjen har läst allihop. Själv har jag läst flera av Karin Wahlberg under hösten. Nu minskar läsningen när Hilma kommit ut. :) /Sia

    SvaraRadera