söndag 7 juli 2013

Andra världskriget så alla förstår

Denna sommar är jag ledig lite längre än en vanlig semester. Så mina förhoppningar när jag gick på ledighet var förstås att hinna läsa massor av böcker. Men med ledigheten kom också en trötthet på att läsa, skriva, etc.

Så det blev inköp av en hängmatta, mycket tid med familjen, städning av garaget och en del annat innan jag började bli sugen på att läsa. Och det var en film (Rädda menige Ryan) som ledde mig in på att läsa lite mer om Europas 1900-talshistoria och om Andra världskriget.

Första bok i ämnet blev Christer Bergströms Andra världskriget så alla förstår. Den är en översikt över hela krigets förlopp på dryga 200 sidor. För att få de stora dragen är det en mycket bra bok, som sedan kan kompletteras med mer detaljerade beskrivningar av olika förlopp eller analyser av olika händelser.

Bergström är historielärare och har gett ut ett tiotal böcker om Andra världskriget på svenska och engelska.

/ErikJA

Bergström, Christer Andra världskriget så att alla förstår, Hjalmarson & Högberg, Stockholm 2006, 258 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar