tisdag 18 mars 2014

Bön för nybörjare


Peter Kreeft är amerikansk katolsk teolog och professor i filosofi. Flera av hans böcker är översatta till svenska. Men på Pingstkyrkans Second Hand i Möndaln hittade jag en lite bok av Kreeft på engelska: Prayer for Beginners, alltså "Bön för nybörjare".

Spännande, tänkte jag, och betalade en femma för boken. Idag har jag läst den. Redan dedikationen på sidan 3 angav bokens inriktning: "Denna bok tillägnas den person som lärde mig be, eller rättare sagt, lär mig att be (med beundransvärt tålamod): Jesus Kristus.
Kreefts enkla framställning av bön har två drag som jag finner mycket värdefulla: Det ena är betoningen av bönens nödvändighet och det andra av bönens enkelhet. Sedan är författaren romersk katolik och det märks i avsnitten om skärselden, helgonvördnad och nåden.

Några goda citat:
"It is a cookbook, not a dinner." (s 12) En nyttig varning till en sådan som mig som hellre löser en bok om något (bön, motion, bakning - you name it), än verkligen gör något.
"We pray to obey God, not to 'play God.'"(s 15)
"God wants us to worry about sins before we sin; the devil wants us to worry after we sin." (s 112)

/ErikJA

Kreeft, Peter Prayer for Beginners, Ignatius, San Fransisco 2000, 125 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar