fredag 7 mars 2014

Inte undrar på att han kallas Frälsaren

I boken Inte undra på att han kallas Frälsaren har Max Lucado samlat en rad passionstids- och påskbetraktelser. I första delen "Orden" utläggningar av Jesus sju ord på korset. I andra delen, "Korset: Dess vittnen" betraktelser i korsets närhet och i den tredje delen om korsets visdom handlar det om korsets konsekvenser. 

Inte undra på att han kallas Frälsaren - Max LucadoDet är inte en samlad genomgång, i stil med Agne Nordlanders Korsets mysterium, och därför är det svårt att begära att Lucado ska bli heltäckande. Men det ska Lucado ha att han fångar nåden! Om rövaren på korset avslutar han: "Och det får mig också att le när jag tänker på att en flinande före detta straffånge går omkring på de gyllene gatorna. En som vet mer om nåd än tusen teologer." (s 32)
Två andra betraktelser som jag fastnar för är utläggningen av "Kvinna, se din son". Det handlar om avskedets smärta. Den smärtan hör livet till, den smärtan hör tjänsten till. Den smärtan vänjer jag mig aldrig vid - och under mina år som utlandsmissionär, med alla adjö, så växte bilden för mig av himlen som platsen utan avsked. Dit längtar jag.

Och så skriver Lucado i avsnittet "Budbärare i miniatyr" om tårar. "Prinicpen är enkel; när orden saknas som mest, så passar tårar som bäst."

/ErikJA


Lucado, Max Inte undra på att han kallas Frälsaren, Gospel Media, Örebro 2010, 160 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar