måndag 24 augusti 2009

Höstens stora läsprojekt...

...blir för min del att läsa Paulus' brev till de kristna i Rom. Det är det första och det längsta av breven i Nya testamentet. Jag har förstås läst det många gånger, men jag har aldrig fastnat för det som till exempel Martin Luther. I sitt företal till Romarbrevet (1522) skriver han:

"Detta brev är det verkliga huvudstycket i Nya testamentet och det allra klaraste evangelium, som väl förtjönar, att en kristen människa inte bara kan utantill ord för ord, utan också dagligen umgås med det såsom med dagligt bröd för själen. Ty det kan aldrig läsas eller betraktas för mycket eller för väl, och ju mer man sysslar därmed, desto kostligare blir det och desto bättre smakar det."

Nu tänker jag ta mej tid att läsa, tänka efter, söka tillämpningen... Först och främst bibeltexten förstås. Men jag har oxå samlat på mej några kommentarer att konsultera. De blir mina exegetiska sparringpartners, som en kommentarförfattare uttryckt det.

Hylla C kommer jag att återomma till Romarbrevet många gånger - läs gärna Du oxå. Mitt mål är att läsa ett kapitel i veckan, men det är inte alls säkert att jag kan hålla tempot. Och det är ju heller inte bråttom.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar