tisdag 26 oktober 2010

Sabbat och söndag

Ett kort stenkast från Lunds domkyrka ligger specialbokhandeln Arken. Där köpte jag för ett par veckor sedan en liten bok, författad av tidigare professorn i Gamla testamentet Bo Johnson, i vilken sabbat och söndag diskuteras. Min förväntan på boken var ganska stor...

Johnson gör tillbakablickar till sin barndoms söndagar, undersöker sabbaten i Gamla testamentet, och funderar på söndagen i vår tid. Det finns en del guldkorn i boken, men det hela blir ganska rörigt. En lite tuffare förläggare/redaktör hade gjort boken gott.

Vad är då egentligen söndagen? En ny sabbat? Johnson säger om söndag och sabbat: "Det är två skilda storheter. Sabbaten kan med sitt innehåll inte flyttas till söndagen, som ju är den återkommande proklamationen om Kristi uppståndelse. Lika lite kan söndagen med sitt innehåll flyttas till sabbaten." (s 79) Söndagen kan i bästa fall få vara vilodag, helg (fest och glädje) och gudstjänstdag, menar Johnson.

Här tror jag Johnson lyfter fram något viktigt. Söndagen är inte bara vilodag, eller bara gudstjänstdag, o s v. Söndagen är mer än en-dimensionell. Viktigast tror jag att söndagen är som en dag då vi utsätter oss för Guds Ord och låter det få prioritet. Men även fest- och viloaspekterna är viktiga.

Men totalt när det gäller Johnsons bok blir slutsatsen att jag tror - och hoppas - det finns bättre undervisning om söndagen.

/Erik

Johnson, Bo Sabbat och söndag. Söndagen som helg, högtid och glädje, Arcus, Lund 2006 (96 sidor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar