lördag 16 oktober 2010

Tremper Longman III

Teologstudentföreningen Theofil i Lund anordnade under två dagar denna vecka en konferens "God in the Old Testament" med professor Tremper Longman III. Sedan tidigare var jag bekant med prof Longman genom två böcker, en inledning till Gamla testamentet och en översikt över bibelkommentarer till alla Gamla testamentets böcker. Måste erkänna att jag läst den senare mer än den förra, men båda kan rekommenderas.

Efter att ha lyssnat till prof Longman föreläsa måste jag säga att jag känner mej oerhört inspirerad till att läsa mer GT. Inte minst väcktes min längtan att läsa Ordspråksboken och Predikaren på nytt. Kanske också köpa Longmans kommentarer till dessa båda böcker.

/Erik

Longman, Tremper III & Dillard, Raymond B An Introduction to the Old Testament, 2 uppl., Zondervan 2006 (528 sidor).

Longman, Tremper III Old Testament Commentary Survey, 4 uppl., Baker 2007 (120 sidor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar