tisdag 6 oktober 2009

Afrikansk teologi

Det är oerhört spännande att läsa teologi från Afrika, Asien och Latinamerika. Inte alltid enkelt, ibland är det så mycket som är kulturellt främmande för mej, men spännande. Sedan är det förstås inte så att teologi är bra bara för att den kommer från ett visst område.

Just nu kämpar jag med en antologi som heter The Gift of Grace. The Future of Lutheran Theology. Det är en tjock volym med bidrag av lutherska teologer från olika länder. De flesta bidragen är dock skrivna av västeuropéer och nordamerikaner. En del är tänkvärt, annat mer... ja, jag vet inte... mindre tänkvärt och än mindre trovärt.

Men så kommer jag till ett bidrag som heter "The Theology of the Cross: Does It Make Sense to Africans?" av Fidon R Mwombeki, Lutherska kyrkan i Tanzania. Han skissar bakgrunden till Luthers begrepp theologia crucis (korsets teologi) och avfärdar sedan att det är ett centralt begrepp för Luther. Att denna teologi dessutom ibland formulerats så att alla kristnas lidande främst ska ses som lidande i Kristus' efterföljd menar Mwombeki blir helt obegripligt i an afrikansk kontext.

Afrika lider - sjukdom, fattigdom, rasism - och mycket av lidandet är direkt eller indirekt tillfogat av andra människor. Det är inte ett lidande för Kristus! Därför måste en lidandets teologi omfatta mer än att "allt lidande är lidande för Kristus".

Korsets teologi vill Mwombeki på den afrikanska kontinenten ersätta med en "blodets teologi". Blodet talar i en afrikansk kontext om liv och förbund/förening, om offer och försoning.

Jag ska nog försöka hitta mer att läsa av Fidon R Mwombeki.

/Erik

Gregersen, Nils Henrik (red), Holm, Bo (red) et al The Gift of Grace. The Future of Lutheran Theology, Fortress Press, Minneapolis 2005.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar