onsdag 14 oktober 2009

David och Abigail

För ett par veckor sedan fick jag ett trevligt mejl från en god vän. Han berättade lite om sin vardag: jobb, församlingsliv, etc. Och så på slutet: "Jag har ett gäng bibelfunderingar. inget akut, men det står mycket intressant i bibeln att begrunda."


Det är härligt att få ett sådant mejl - som vittnar om ett vardagsliv med bibelläsning.


Det passade mej dessutom ganska bra då jag själv läst Samuelsböckerna de sista veckorna. Idag skrev jag ner några av mina tankar om mötet mellan David och Abigail (läs gärna 1 Sam 25):


"Visst är det en ganska märklig berättelse. Hela den delen av Davids liv var ju lite av en Robin Hood-tillvaro. Jag undrar hur David själv tänkte. Jag menar han visste att han var smord till kung, men det mesta gick emot honom och han fick leva som fredlös. Samtidigt finns det ju en enorm respekt för Herrens smorde - han vägrar slå tillbaka mot Saul.


När det gäller familjeliv så finns det ju i GT en mer flexibel hållning till polygami. Jag har svårt att förstå det, dels eftersom monogamin är så mycket bättre (och förefaller ju också vara det ursprungliga) men också för att jag inte funnit några exempel på lyckliga polygama äktenskap i GT. Hela patriarkhistorien är ju fylld av tragiska familjer. Och David och Salomo...


Jag tror att en bra läsning av historien om Abigail och David är att läsa den i jämförelse med berättelsen om David och Batseba (2 Sam 11-12). I förhållande till Batseba, till Urai, till sina stridande undersåtar, till Gud, till ALLT gjorde David fel den gången. Äktenskapsbrott, maktmissbruk, mord...


När det gäller Abigail finns det istället föredömliga handlingar: En hustru som är trogen och visar stor lojalitet med sin dåliga man och räddar hans liv. Genom Abigails ingripande räddas hela hushållet, med tjänare osv. Dessutom räddar hon David från att tillgripa våld.


När mannen sedan dör vet jag inte riktigt vad som väntade Abigail. Har dålig koll på arvsreglerna - stod hon skyddslös? Att vara änka var att vara utsatt. David blir hennes återlösare...


Visst är det en märklig historia, men jag tror inte att Guds plan var att fixa en extra fru till David. Och jag tror inte att David heller var på jakt efter en extra fru under sitt liv som fredlös."


/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar