onsdag 26 augusti 2009

A book you'll actually read

I Seattle finns en snabbt växande kyrka som heter Mars Hill. Därifrån kommer en bokserie under den sköna etiketten "A book you'll actually read". Konceptet är enkelt: Enkla introduktioner till olika ämnen som inte är längre att den genomsnittliga läsaren kan läsa dem på en timma. Pastorn Marc Driscoll författar pedagogiskt och tydligt.

Jag har precis skummat A book you'll actually read: On the Old Testament. Jag läste den första gången i våras (det tog mej lite mer än en timma då, är kanske inte genomsnittlig när det gäller att läsa på engelska). Och han är bra den där Driscoll. Jag tror jag får anledning att återkomma till honom.

Boken har två huvuddelar: Först svarar Driscoll på cirka 40 sidor på nio vanliga frågor om GT. Bland dessa: Vad säger NT om GT? Vad är GT:s centrala budskap? Varför finns det olika översättningar? Den andra huvuddelen ärm en kort genomgång av GT:s böcker. På tjugo sidor blir det förstås väldigt kortfattat.

Styrkan i boken ligger i den första delen, i Driscolls härliga kristocentriska läsning och i formatet.

Som bokälskare slukar jag dessutom hans appendix: "Building a Theological Library". Sån't kan jag inte få för mycket av.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar