onsdag 26 augusti 2009

"Ett avfall utan motstycke"

Idag på morgonen läste jag Jeremia 5-9. Bland rubrikerna till olika avsnitt finns "Dom p g a otrohet och orättfärdighet", "Dom över falsk gudsdyrkan", "Profetens stora sorg" och så rubriken jag använde till blogginlägget: "Ett avfall utan motstycke".

Jag kämpar med att ta in det profetens skriver. Hur kunde folket - utvalt och älskat av Gud - så vända honom ryggen? Läsa gärna Jer 5:1-5; 6:13-21; 7:1-7 och 9:12-16. Eller läs hela kapitlen. Det är ingen lätt läsning.

Två kopplingar gjorde jag när jag läste. Dels till Rom 1:18-32. Jag läser ju Romarbrevet nu i höst Lika härlig som första halvan av kapitel ett är, lika svår tycker jag andra halvan är. Och dels till degans situation i Sverige och västvärlden. Så mycket liknar idag situationen GT:s profeter levde i - inte minst inom Kyrkan.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar