söndag 30 augusti 2009

Romarbrevets tema (Rom 1)

Diskussionen om vad som är Romarbrevets tema, eller huvudbudskap pågår, men de flesta utläggare verkar vara överrens om att vi i första kapitlets sextonde och sjuttonde vers finner Paulus' överskrift för den utläggning som följer.

Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken. Rättfärdighet från Gud uppenbaras i evangelium, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige skall leva av tro.

Evangeliet - de goda nyheterna - handlar om Guds kraft, om tro och om Guds rättfärdighet. Vart och ett av de tre begreppen är värda en utläggning. Eller några predikningar. Men...

...de ord som jag inte riktigt kommer runt eller förbi är Jag skäms inte. Varför skriver Paulus att han inte skäms? Fängslad, slagen, stenad... Nä, att han inte skäms förstår jag mer än väl. Undrar egentligen varför han ens behöver skriva det. Men mer utmanande blir frågan: Hur tillämpar jag det bibelordet? Blir mitt spontana gensvar: "Inte jag heller!" eller blir det en gnagande oro i mej "Jag skäms..."

På intet sätt tror jag Paulus ville väcka oron. Det är en frimodig uppmaning. Det finns inget att skämmas för!

/Erik

Ps Till det där med först juden och sedan greken får jag återkomma senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar