tisdag 21 september 2010

Lite glesare

Den uppmärksamma läsaren har givetvis noterat att det blivit lite glesare mellan inläggen på Hylla C. Orsaken är just den som samme läsare gissar, minskat läsande. Men inte bara det. Jag har under ett par veckor ägnat mig åt en del förberedelseläsning inför bibeltimmar och predikningar. Mer av återläsning och summering material.

Men några böcker har dykt upp på sistone som jag hoppas kunna läsa snart och återkomma till. Bland dessa finns:

Lindholm, Ture C. O. Rosenius som teolog. Grunddragen i hans åskådning, EFS-förlaget, Klippan 1972, 160 sidor. - Det är inte så många som försökt ge en övergripande bild av Rosenius’ teologi. Därför är Lindholm spännande!

Bygstad, Jan Den kristna församlingen. Tio bibelstudier, Logos förlag, Vasa 2006, 158 sidor. - Om kyrka, ämbete, nådegåvor, etc. Verkar spännande, även om bokens layout känns lite tråkig.

Vigilius, Mikkel Kirke i kirken. Luthersk vækkelse-kristendom – fra kirkelig bevægelse over organisation til kirkeligt opbrud, LogosMedia, Hillerød, 500 sidor. Jag har nämnt den på bloggen förrut – nu har jag den. Men 500 sidor dansk doktorsavhandling kräver lite tid, så det blir kanske portionsvis läsning.

Berndtsson, Per-Eive Vindarna från väster. Lärdomar från den keltiska kyrkan, LogosMedia Halmstad, 255 sidor. - Per-Eive är min gamla pastor från Halmstad. Hans intresse för keltisk kristendom är ingen nyhet för mig. Frågan är om hans bok kan tända samma intresse hos andra.

Och så en del annat förstås…

Lite kul förresten att de senare tre böckerna ovan alla är utgivna på förlag som heter "Logos" - verkar vara ett gångbart namn i lutherska sammanhang.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar