lördag 4 september 2010

Toy Story 3

Nä, det här är ingen filmblogg. Och ganska sällan kommenterar jag vad jag läst i tidningen. Men nu är det dags. Varje morgon kommer Helsingborgs Dagblad. Ett par gånger i veckan läser jag den.

För ett par veckor sedan fanns det en väldigt positiv recension av filmen Toy Story 3. Intressant, tänkte jag, eftersom jag sett filmen ihop, med barnen, på 3d-biograf. Jag gillade den starkt. Bra barnfilm som vuxna står ut med att se. Bättre än Ice Age tycker jag nog.

Men idag kom det en motrecension. Malena Janson som recenserat filmen för Svenska Dagbladet - och sågat den - förvånas över alla hyllningar den fått. Så förvånad blev hon att hon betalade (!) för att se filmen en gång till. Och fortfarande gillar hon den inte. Varför?

1) För att den ger en negativ bild av dagis.

2) För att den ger en positiv bild av återanvändning och second hand-tänkande.

3) För att det är för högt tempo i filmen.

Den första anledningen handlar ju om Jansons egna politiska preferenser, mindre om huruvida filmen ger en korrekt bild av verkligheten. Den andra anledningen handlar om att filmproducenten inte borde ha detta budskap samtidigt som man vill sälja Toy Story-leksaker. Jag gillar återanvädning, och min son älskar sina små Buzz Lightyear- och Woody-figurer. Den tredje anledningen - jo, kanske har Janson en poäng. Men hur mycket action filmen än innehåller så kommer den inte i närheten av ett högst ordinärt barnkalas - varken i tempo eller ljudnivå.

/Erik


I morse fann jag en

2 kommentarer:

  1. jag har tänkt gå o se filmen med Hilma, då kan jag alltså gå o se den utan o bli chockad av västvärldens övertempo...
    /Sofia

    SvaraRadera
  2. Hm... trodde först jag skrivit en kommentar i sömnen, finns det en till Sofia o Hilma? :) Min 9-månaders Hilma är dock något ung för filmen... Annars lockar den - jag har en dubbel bild av dagis, gillar second-hand o tycker det är skönt m högt tempo när jag själv inte behöver hålla ordning på det som händer... /Sofia

    SvaraRadera