måndag 20 september 2010

Teologi for kirken

Under mina studieår i Göteborg gick jag ofta på antikvariat och i second hand-affärer i jakt på spännande böcker. En nostalgitripp till Saron Second Hand för någon vecka sedan gav resultat. Jag hittade en festskrift från Menighedsfakultetet i Århus. Lärare på fakulteten och andra närstående teologer har skrivit bidrag till skriften. Allt har jag inte läst, men de inledande kapitlen om MF:s första 25 år och motiveringen för fristående (icke statlig) teologisk utbildning är intressanta och berör flera viktiga frågor.

Jag har läst teologi eller närliggande ämnen i flera olika akademiska miljöer: Göteborgs universitet, Församlingsfakulteten i Göteborg och Örebro Missionsskola, samt på distans vid Johannelunds Teologiska Högskola.

Det är min övertygelse att kyrkan måste ta ansvar för utbildning av goda teologer. I Danmark är Menighedsfakultetet tillsammans med Dansk Bibel Institut två viktiga miljöer för utbildning av goda teologer. I Sverige tror jag att vi är många som vaknat för sent. Och jag tror att Johannelund och Örebro bör tänka mer på innehållet i utbildningarna än på relationen till Högskoleverket.

Om Församlingsfakulteten i Götbeorg kunde jag säga mycket gott, men rekommenderar istället ett besök. Kanske i november?

/Erik

Valen-Sendstad, Aksel m fl Teologi for kirken. Festskrift i anledning af Menighedsfakultetets 25-års jubilaeum 1967-1992, Forlaget Kolon, Århus 1993, 175 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar