onsdag 9 september 2009

Ett litet brev

Jag sitter på Lima flygplats hela dagen idag. Hade i och för sej kunnat åka in till centrum en stund, men orkar inte riktigt efter nästan en vecka i den peruanska huvudstaden. I morse skickade jag iväg familjen Lindström till Arequipa och strax efter klockan 16 går mitt flyg hem.

Men så har jag gott om tid idag för att läsa. Dock inte så många böcker med mej: Bibeln, en romarbrevskommentar och en nyinköpt inledning till Nya testamentet. Så jag valde att läsa Bibeln. Närmare bestämt Första tessalonikerbrevet. Ska nämligen skriva något om det brevet till tidningen Till Liv.

Jag har en speciell kärlek till 1 Tess. Det är ett så direkt och uppmuntrande brev. Man kan riktigt känna hur Paulus längtar efter att få vara med tessalonikerna, men istället får kommunicera brevledes. Och ända är han så glad och tacksam över de nykristna i Tessalonika.

Läs 1 Tess. Det tar en kvart.

/Erik

2 kommentarer:

  1. Hej Erik!
    Funderar starkt på att "ta en kvart" till brevet. Just nu måste jag tvinga mig till att läsa Bibeln ifall det ska bli något... Trögt! Andra böcker däremot går ganska bra... och föreläsningsanteckningar osv. Varför är det så?
    Ha de gott! / Kstina

    SvaraRadera
  2. Vet inte riktigt, men känner igen fenomenet. Finns nog förklaringar på olika "nivåer". En fiende som inte vill att vi läser Bibeln, en tröghet i oss själva eller brist på goda vanor, o s v.

    Men jag funderar också på om vi är så informationsmättade att vi inte riktigt vågar/kan ta till oss Guds Ord. Det är lättare att kolla facebook tjugo minuter än att STANNA UPP - och göra det jag egentligen hellre vill.

    SvaraRadera