söndag 6 september 2009

Köpa böcker

En av de branscher som påverkats mest av internet måste vara bokhandeln. När jag började läsa på universitet var det självklart att gå till Akademibokhandeln och köpa kurslitteraturen. Visst fanns de några som gick samman och beställde böcker direkt från förlag eller från billigare boklådor (I just love that word) i USA, men det var undantag och krävde att man visste mer än en månad i förväg vad man behövde o s v. När jag avslutade mina studier var det sällan man gick till Akademibookhandeln - enklare, billigare och ibland t o m snabbare via nätet.

Å ena sidan är det lite sorgligt, Jag älskar att få gå omkring och botanisera i en välsorterad bokhandel, eller i ett antikvariat. Jag älskar filmen Notting Hill bara för att den utspelar sej delvis i en bokhandel. Mitt liv är en serie av boklådor (överdrift förstås): Ekstrands - Akademibokhandeln - Församlingsbokhandeln - Libreria El Inca.

Å andra sidan. Amazon.com ger mej otroliga möjligheter. Liksom alla nätantikvariat. Via prisjakt.se fann jag förra veckan var jag billigast kunde köpa en teologisk doktorsavhandling (av Tomas Nygren: Lag och evangelium som tal om Gud). Gissa var? På cd.on:49kr + frakt. otroligt.

På amazon.com kan man dessutom lägga upp sin önskelista. Så kan vem som helst bara gå in och köpa böckerna tillmej. Eller så kan man läsa recensioner, betygsätta själv, jämföra priser,

I veckan köpte jag kurslitteratur på amazon för trettonhundra spänn. Bäst för mej att jag ser till att få läst kurserrna!

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar