måndag 21 september 2009

Oändligt många böcker

Janske är inte rubriken helt sann. Oändligt många böcker finns det väl inte, men det finns fler böcker än en människa kan läsa under sin livstid. Därför är det så värdefullt när man får en bok rekommenderad. Får man den dessutom rekommenderad av någon man känner och har förtroende för så är det ännu mer värdefullt. Amazon.com rekommenderar ju också mej en massa böcker, men konstigt nog aldirg någon av dem jag kryssat för att jag redan äger.

För ett pra veckor sedan fick jag Mikkel Vigilius Genom evangeliets kraft rekommenderad. Lustigt, eftersom jag två gånger öppnat den för att läsa, emn inte lyckats komma förbi de första 20 sidorna. Men nu gör jag ett nytt försök och har läst 176 av cirka 220 sidor.

Så här långt kan jag konstatera: Den är mycket bättre än vad jag trodde. Men jag har några frågetecken inför några vinklingar. Jag återkommer när jag läst ut boken och funderat lite till. Men passar ändå på att rekommendera boken för den läsare som vill få en motvikt till evangelisationsböcker som blir för ytligt "gör-så-här" eller i värsta fall "gör-det-själv".

Är det något Vigilius är säker på så är det att en kristen, evangelist eller ej, kan åstadkomma mycket liten i egen kraft.

/Erik

Mikkel Vigilius Genom evangeliets kraft, BV-förlag 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar