torsdag 5 augusti 2010

Hvor er hjemme?

Igår konstaterade jag att jag har svårt just nu att fokusera på en bok. Det blir lite av varje. Ikväll sitter jag hemma i mina föräldrars kök. Kanske den plats som är mest hemma för mej just nu, i väntan på ett eget hus att kalla för hemma.

Kommer att tänka på en bok, som på norska, heter Hvor er hjemme? Den handlar om barn som växer upp i mer än en kultur, t ex missionärsbarn. Jag har bara läst delar av boken, men min fru har läst hela och den kan verkligen rekommenderas för den som själv har sin bakgrund i flera kulturer, eller för föräldrar som funderar på hur det påverkar barnen att flytta till andra sidan jorden, och tillbaka igen. Boken är skriven av David Pollock och Ruth E Van Reken och originaltiteln är Third Culture Kids.

Annars packade jag ner fem böcker i resväskan (vi ska ju trots allt vara här en vecka). Får se vad som blir läst. Återkommer...

/Erik

Pollock, David & Van Reken, Ruth E Hvor er hjemme? Med røtter i flere kulturer, Lunde Forlag, Oslo 2003 (original Third Culture Kids, Intercultural Press, Yarmouth, Maine 2001).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar