lördag 21 augusti 2010

Psalmer och människor

Ofta i kyrka eller missionshus bläddrar jag bak till författar- och tonsättarregistret för att kika på de biografiska notiserna. De säger inte alltid så mycket, men ändå något om de systrar och bröder som gett oss alla goda psalmer och sånger. Ibland är en text sådan att man funderar på vilka upplevelser som ligger bakom, eller vilken fromhetstradition, eller kanske i vilken landsända författaren verkat.


Igår köpte jag en härlig bok av Olle Nivenius, tidigare biskop i Lund och ordförande i den kommitté som arbetade fram den senaste svenska psalmboken. Han delar med sig av sin stora kunskap och berättar om några psalmers tillkomst. Några av mina favoriter i SvPs-86 finns med:


I tro under himmelens skyar (SvPs 228) har de sista åren blivit mig alltmer kär. Den talar om tro och tradition, men också om sakramentens säkra grund och om ropet om väckelse. Nu vet jag att det är en Norrlandspsalm. Göran Widmark född i jukkasjärvi 1910, skrev tre av verserna en kväll i januari 1945 i samband med en missionärsvigning. Nivenius konstaterar att få sånger "på ett så varmt och naturligt sätt förenar olika strömningar i svenskt kyrkoliv." (s 44)


En annan yndlingpsalm är Olov Hartmans För att du inte tog det gudomliga (SvPs 38). Bakgrunden är förstås Filipperbrevet 2. Olov Hartman uttryckte att en psalm ska vara "hårt smidd". Det är För att du inte. Den är så tät och fylld av Bibel, av förundran inför Kristus' person och verk, av lovsång så att varje gång jag sjunger den vill jag böja knä inför min Herre och Frälsare.


Och en tredje favorit: Se, jag vill bära ditt budskap, Herre (SvPs 89). Det är nog den mest radikla missionspsalmen i SvPS, åtminstone bland "nykomlingarna". Upphovsman är Hilaire Nkounkou. Född 1923 och rektor för ett eologiskt seminarium i Kongo. Under sextiotalet satt han periodvis fänglad för sin tros skull och 1970 - efter fångenskapsperioderna - skriver han den fantastiska och överlåtna sången.


Det är härligt att sjunga Guds lov!


/Erik

Nivenius, Olle Psalmer och människor, Verbum, Stockholm 1991, 148 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar