lördag 14 augusti 2010

Pergamus

Pergamus heter en liten fin bokhandel i Ängelholm. Inriktning på kristen litteratur. Jag var där i förmiddags och insåg att det kommit ut en del böcker på svenska de sista åren som jag skulle vilja köpa. Men jag har inte riktigt budget för dyra böcker just nu.

Men på Pergamus finns det också några hyllor med antikvariska böcker. Så för en hundralapp köpte jag följande spännande titlar:

Frostin, Hallonsten, et al In unitatem fidei. Festskrift till Per Erik Persson, Lund 1989. Den typen av samlingsvolymer innehåller nästan alltid någon artikel som gör hela boken värd att köpa.

Eckerdal, Per Småkyrka i storstad, Stockholm 1992. En doktorsavhandling om Göteborgs småkyrkorörelse. Spännande för en som gått i Buråskyrkan till och från under några år.

Samuelsson,Owe (utg) Johan Ternström levnadsminnen, Lund 2004. Enligt baksidestexten var Johan Ternström (1803-1882) "en av de mest skarpskurna profilerna i 1800-talets svenska väckelsehistoria".

Åberg, Pettersson Identitet och roll. Präst - församling - samhälle, Malmö 1981. Undrar vad den kan innehålla?

Aurelius, Carl Axel UNder ett enda valv. Folkkyrka i den moderna staden, Uppsala 1998. Undrar om den trötte biskopen var piggare innan han blev biskop.

Spännande blandning. Får se hur jag prioriterar att läsa dem...

/Erik

2 kommentarer:

  1. Hej, jag var mest ett frågetecken inför varför man köper de böckerna, men Bengt tyckte det var en spännande lista! Hallonsten skriver en del bra, sa han. /Sia

    SvaraRadera
  2. Sia! Att försöka förstå Svenska kyrkans utveckling under 1900-talet är inte lätt. Men den starka folkyrkotanken - som bl a fick uttryck i småkyrkorörelsen - tror jag är ett centralt tema. Sedan, som sagt, kanske jag inte läser allt denna vecka, eller detta år...

    SvaraRadera