söndag 29 augusti 2010

Kyrkoårets helger

Kunde inte motstå att köp en bok på Åhus missionsgård igår: Kyrkoårets helger av Sven O Berglund. De senaste åren har jag funderat en del över kyrkoåret - dess funktion, pedagogik, historia etc. Så det var med ganska stora förväntningar jag öppnade den lilla boken - nu skulle jag få lära mej mer!

Men... nä... Inte så mycket historisk bakgrund till varför det blivit som det blivit. Inte så mycket reflektion om huruvida de olika firningsdagarna fungerar. Lite märkligt urval av vad som kommit med. Små betraktelser och personliga minnen blandat med lite exegetik och historia.

Martin Lönnebo säger (i sin Homiletik) att man ska predika i kyrkoåret, inte om det. Det får jag inte heller hjälp med av Berglund.

Jag - och kanske också andra - behöver något bättre. Kanske någon har boktips?

/Erik

Berglund, Sven O Kyrkoåretshelger, Församlingsförlaget, Göteborg 1996, 96 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar